حیوانات خانگیسگ

چرا تجویز داروی ضد انگل برای سگ ضروری است؟

سگها از هر نژادی که باشند،ممکن است به انگل آلوده شوند.

سگها از هر نژادی که باشند، در حیاط خلوت خانه نگهداری شوند یا هر روز برای گردش بیرون بروند، ممکن است به انگل آلوده شوند. اگر چه این موضوع خوشایندی نیست بهتر است مطالبی درباره نحوه برخورد با آن بدانید تا بتوانید زندگی راحت تری برای سگ فراهم کنید. اگر سگ به انگلهای روده ای مبتلا شده باشد سلامت کلی او به خطر می افتد.

انواع انگلهای روده ای

دو نوع اصلی از کرمها که باید نگران آنها باشید کرمهای حلقوی و نواری هستند. این انگلهای کثیف می توانند از غذای نسبتاً هضم شده در روده سگ تغذیه کنند. کرمهای ماده تخم های کوچک میکروسکوپی می گذارند که از طریق مدفوع سگ در محیط دفع می شود.

کرم آسکاریس در سگ ها

.

بو کشیدن یا لیسیدن زمین آلوده به مواد دفعی سگ آلوده، توسط سگ سالم، باعث چسبیدن تخم ها به پوزه و پنجه هایش می شود که بعداً به راحتی خورده می شود. کرمهای نواری در روده سگ زندگی می کنند و از طریق رنگ سفید و قطعه قطعه بودن بدنشان به راحتی شناسایی می شوند. تخم ها باید توسط کک یا یک میزبان واسطه دیگر خورده شوند تا چرخه ادامه پیدا کند و زمانی که سگ آن میزبان را می بلعد به کرم نواری مبتلا می شود.

جلوگیری از ابتلا سگ ها به کرم های روده ای

.

خطرات کرم ها

همه کرمهای روده ای برای سگ و انسان خطرناک هستند. بنابراین همه سگها باید طبق یک برنامه منظم، داروی ضد انگل مصرف کنند. علائمی که نشانه واضح آلودگی سگ به انگل است عبارتند از:

>کاهش وزن

>کم وزنی شدید قابل رؤیت

>وجود کرم در مدفوع، استفراغ یا اطراف باسن

>مالیدن باسن روی زمین

>همیشه گرسنه است

>پوست خشک و پوسته پوسته

>کم پشت و کدر شدن موها

>استفراغ

>اسهال

.

علائم ابتلا به کرم های روده ای در سگ و گربه

سایر علائمی که جزو علائم حتمی یا شایع نیستند عبارتند از:

.

>سرفه

>یبوست

>بیماری پوستی

>تنفس مشکل

>عفونتهایی که خوب نمی شوند

>خواب آلودگی و ضعف

>تورم پا

 

چگونه کک ها را در حیوانات از بین ببریم

پیشگیری نکته ای کلیدی است: مصرف روتین داروی ضد انگل بهترین استراتژی است چون تنها راه مؤثر برای مقابله با این مشکل است.

.

در اینجا ۴ نکته برای پیشگیری ارائه می شود:

.

مرتب طبق برنامه به سگ ضد انگل بدهید

یک برنامه تنظیم کرده و طبق آن عمل کنید. اما تجویز یک بار دارو او را از ابتلا مجدد حفظ نخواهد کرد. این کار را هر سال باید انجام دهید. برای تعیین اینکه هر چند وقت یک بار باید به او دارو بدهید باید نوع دارو، سن سگ و نحوه  زندگی او را در نظر داشته باشید.

برنامه درمان ضد انگلی برای سگ و گربه

.

توله ها از ۲ هفتگی به بعد تا ۱۲ هفتگی هر ۳-۲ هفته باید داروی ضد انگل مصرف کنند. سپس تا ۶ ماهگی هر ماه یک بار و پس از آن هر ۳ ماه یک بار.

یک برنامه ضد انگل برای سگ و گربه

.

اگر در مناطق پر خطر زندگی می کنید که سگهای زیادی آنجا هستند و بالطبع مواد دفعی زیاد است یا سگ شما در زباله دانی ها می چرخد یا بچه کوچک در خانه دارید دفعات تجویز دارو باید بیشتر باشد.

.

همیشه فضولات حیوان را جمع آوری کنید

شما همیشه باید فضولات حیوان را جمع آوری کنید چه در باغ یا روی سنگفرش، پارک یا حتی بیرون شهر کثیف کرده باشد. اگر این کار را نکنید ممکن است سگ دیگری آن را بو بکشد و او هم به کرم مبتلا شود. حتی اگر مقدار آن کم باشد هم باید تمیز شود چون تخم ها می توانند در خاک یا علف تا ۲ سال زنده بمانند!

.

اجازه ندهید سگ در زباله ها یا کثافات بگردد

سگ آشغال ها را دوست دارد و بعضی را بیشتر از بقیه. اگر سگ شما دوست دارد در چیزهای کثیف شیرجه بزند مثل خرگوش یا پرنده مرده یا هر موجود در حال فاسد شدن باید سعی کنید جلو او را بگیرید چون ممکن است این زباله حاوی کک های ناقل تخم کرم نواری باشد.

روش درمان ضد انگل برای گربه و سگ

.

هنگامی که انگل سگ را درمان می کنید ککها را نیز درمان کنید

خوب است که سگ همزمان درمان ضد انگل و ضد کک دریافت کند چون ککها ناقل هستند. این کار جلوی ابتلا به کک های ناقل کرم نواری را می گیرد.

تجویز ضد انگل و انگل زدایی سگ و گربه

اشکال دارویی مختلفی از داروهای ضد کرم موجود است که عبارتند از: خمیر ، اسپات آن spot – ons (داروهایی که روی بدن ریخته می شوند) ، شربت،  گرانول ، محلول ، قرص.

طریقه مصرف قرص ضد انگل سگ و گربه

.

اگر نمی دانید از کدامیک استفاده کنید با دامپزشک مشورت کنید. اما هرگز داروهای ارزانی که در اینترنت ارائه می شوند یا دارویی که نام تجاری اش را نشنیده اید نخرید. بهتر است از مارکهای شناخته شده ای که تأثیر آنها اثبات شده است استفاده کنید.

استفاده قرص ضد انگل سگ و گربه

نکات مهم:

به سگ و سایر حیوانات خانگی تان داروی ضد کرم را همزمان تجویز کنید.

تاریخ مصرف دارو و نوع فرآورده را در تقویمتان یادداشت کنید.

داروهای ضد انگل را در جای مطمئن و دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید.

پس از دادن داروی ضد انگل به سگ یا سایر حیوانات دستهایتان را بشویید.

دستور مصرف دارو را بطور کامل بخوانید تا از نحوه درست مصرف و عوارض جانبی آن مطلع شوید.

برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن